نگاهی به تانک 500 هیبرید، شاسی بلند وارداتی ایران خودرو

1/5 - (1 امتیاز)

اگر چه اولین نمونه‌های تانک ۵۰۰ هیبرید توسط شتابران خودرو به گمرک ایران رسیده است اما یکی از بزرگ‌ترین خودروهای وارداتی سال ۱۴۰۴،از محصولات گریت وال چین خواهد بود. این شاسی‌بلند پهن‌پیکر، توسط ایران خودرو و شتابران خودرو آگهی شده است.

طراحی تانک 500 هیبرید

تانک 500 به عنوان محصولی در حدفاصل مدل‌های تانک 400 و تانک 600 به میدان آمده است و به واسطه مواردی همچون جلوپنجره بزرگ با نوار کرومی، کاپوت برآمده و گلگیرهای عضلانی، چهره‌­ یک شاسی‌بلند آفرودر را به نمایش می‌گذارد.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای تانک 500 به ترتیب برابر با 5.07، 1.934، 1.905 و 2.85 متر است، که آن را کمی بزرگتر از تویوتا لندکروزر پرادو نشان می‌­دهد.

این خودرو روی شاسی مستقل از بدنه شکل گرفته و به قفل دیفرانسیل محورهای جلو و عقب نیز مجهز شده است. فاصله کف تا سطح زمین 224 میلی‌متری به همراه زوایای ورود و خروج 29.6 و 24 درجه‌­ای، تانک 500 را به عنوان گزینه‌­ای مناسب برای عبور از مسیرهای آفرود نشان می­‌دهد.

پس از موفقیت تانک ۳۰۰ در بازار ایران، حالا نسخه دیگر آن یعنی تانک ۵۰۰ با پیشرانه پلاگین هیبریدی به کشور وارد شده است. این شاسی‌بلند چینی که با لقب لندکروز چینی نیز شناخته می‌شود، توسط برند TANK از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی GWM (گریت‌وال موتورز) تولید می‌شود و هدف آن رقابت مستقیم با SUVهای لوکس و قدرتمند بازار جهانی است.

مشخصات فنی تانک ۵۰۰ هیبریدی

این خودرو دارای یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ VGT با کد E20NB در زیر کاپوت تانک ۵۰۰ قرار گرفته که توانایی تولید ۲۵۲ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور در بازه ۱۷۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد.

در کنار این موتور، یک موتور الکتریکی سنکرون آهنربای دائمی مرکزی (Central PMSM) با قدرت ۱۶۳ اسب بخار) و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر قرار دارد.

تانک ۵۰۰ از پکیج باتری‌های لیتیوم ترنری با ظرفیت ۳۷.۱ کیلووات‌ساعت استفاده می‌کند. این باتری‌ها، انرژی لازم برای حرکت در حالت برقی و هیبریدی را تأمین می‌کنند.

این شاسی بلند در حالت تمام برقی برد حدود ۱۲۰ کیلومتر و در حالت هیبریدی ترکیبی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر برد دارد.

این خودرو به فناوری Fast Charge مجهز شده است و می‌تواند باتری را از ۳۰ تا ۸۰ درصد تنها در ۳۰ دقیقه شارژ کند. این ویژگی، آن را برای سفرهای طولانی و استفاده شهری کاملاً کاربردی می‌سازد.

امکانات تانک 500 هیبرید

فضای کابین تانک 500 طراحی خوشایند دارد و مواردی همچون نمایشگر 14.6 اینچی اطلاعات سرگرمی، صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی دیجیتال، طرح جالب اهرم تعویض دنده، جزئیات نورانی روی داشبورد، ساعت آنالوگ و سه ردیف صندلی برای جای دادن 7 سرنشین، جلب نظر می‌­کند.

سایر امکانات آن عبارتند از کروز کنترل تطبیقی، سانروف برقی، رکاب جانبی برقی، سیستم پارک خودکار، سیستم صوتی اینفینیتی با 12 اسپیکر، صندلی‌های برقی جلو با گرمکن، تهویه، ماساژور و … است.

آیا تانک ۵۰۰ جایگزین لندکروز خواهد شد ؟

با توجه به محدودیت‌های واردات برندهای ژاپنی مانند تویوتا، حضور یک شاسی‌بلند با ویژگی‌های فنی قوی، طراحی جذاب و قابلیت‌های هیبریدی مانند تانک ۵۰۰، می‌تواند بازار علاقه‌مندان به خودروهای آفرود لوکس و خانوادگی را هدف قرار دهد. اگرچه هنوز در زمینه کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش فاصله‌هایی با برندهایی چون تویوتا وجود دارد، اما تانک ۵۰۰ در حال حاضر یکی از گزینه‌های جدی بازار ایران به شمار می‌رود.

این خودرو با پیشرانه پلاگین هیبریدی، قدرت بالا، شعاع حرکتی طولانی و قابلیت شارژ سریع، آمده تا در بازار ایران توجه علاقه‌مندان به شاسی‌بلندهای لوکس و پرقدرت را جلب کند. این خودرو می‌تواند نقش جایگزینی برای مدل‌هایی مانند لندکروز ایفا کند و آینده‌ی جذابی را برای شاسی‌بلندهای چینی در ایران رقم بزند.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی تانک ۵۰۰ هیبرید

طراحان گریت وال برای تانک ۵۰۰، ترکیبی از شاسی‌بلندهای کلاسیک امریکایی و لندکروزر استفاده کرده‌اند که البته الگوبرداری مستقیم محسوب نمی‌شود. برخلاف تانک ۳۰۰، مدل ۵۰۰ از ادوات لوکس استفاده می‌کند و پلاستیک سیاه‌رنگ داخل سپر یا جلوپنجره ندارد.

در نمای اصلی، حجم‌دهی بدنه با هدف افزایش حس عضلانی انجام شده است. سپر تمام فلزی هم‌رنگ بدنه، مه‌شکن‌های LED را در خود جای داده و نسبتا ساده دیده می‌شود؛ اما جلوپنجره‌ی کروم با نشان برجسته‌ T چشم را به سمت خود می‌کشد. کشیدگی کاپوت تا لبه‌ی چراغ‌ها و برش‌های دقیق بدنه، دیگر نکات مثبت تانک ۵۰۰ هستند.

در نمای جانبی، ابعاد بزرگ خودرو بهتر دیده می‌شود. تانک ۵۰۰ با ظاهری سنگین و مکعبی، لندکروزرهای کلاسیک را تداعی می‌کند. رکاب‌ها و حفاظ داخل گلگیرها نیز هم‌رنگ بدنه هستند. حجم‌دهی پایین درها و خط بین چراغ‌ها نیزهماهنگ با دیگر اجزا، چشم‌نواز به نظر می‌رسد. تانک ۵۰۰ با انواع رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ اینچ ارایه می‌شود.

برخلاف نمای روبرو، چراغ‌های عقب تانک ۵۰۰ شدیدا به رنجرور شباهت دارد. از سویی دیگر، درپوش صندوق با چرخ زاپاس روی آن، به سمت راست باز می‌شود که مشابه پرادوهای قدیمی است. این موضوع در محل نصب پلاک و دستگیره نیز دیده می‌شود. طراحان تانک ۵۰۰ تلاش کرده‌اند با ادوات کروم براق و سپر همرنگ بدنه، حس لوکس این شاسی‌بلند را افزایش دهند. دیگر موضوع جالب، عرضه‌ی تانک ۵۰۰ بیزنس ورژن، با چرخ زاپاس داخل صندوق عقب (تصویر زیر) است.

تانک ۵۰۰ با طول ۴,۹۲۸  (بدون زاپاس) و عرض ۱,۹۳۴  و ارتفاع ۱,۹۰۵  و فاصله محوری ۲,۸۵۰  میلی‌متر عرضه می‌شود که عملا تفاوتی با تویوتا لندکروزر موجود در ایران ندارد.

طراحی داخلی و نمای کابین تانک ۵۰۰ هیبرید

نسخه‌های مختلف تانک ۵۰۰، خصوصا مدل پایه و پلاگین هیبرید، در جزئیات کابین تفاوت‌هایی دارند. مثلا دسته‌دنده‌ی نسخه‌ی PHEV کوتاه‌تر و کریستالی است. تانک ۵۰۰ هیبرید نسبت به دیگر نمونه‌ها، لوکس‌‌تر دیده می‌شود و کلیدهای فلزی بیشتری دارد.

چرم مرغوب روی داشبورد در رنگ‌های متنوع ارایه می‌شود. صندلی‌های سیاه، سفید و نارنجی در نسخه‌های مختلف تانک ۵۰۰ قابل انتخاب هستند. نمایشگر لمسی، ۱۴/۶ اینچ و پنل پشت فرمان، ۱۲/۳ اینچ است. یک ساعت آنالوگ، فرمان کاملا دایره‌ای و تزئینات آلومنیوم، کابین تانک ۵۰۰ را در کلاس خودروهای چینی، لوکس و راحت نشان می‌دهد.

نسخه‌ی دو ردیفه و سه ردیفه از تانک ۵۰۰ تولید شده است. فاصله محوری ۲/۸۵ متری باعث می‌شود، ۷ سرنشین نیز فضای کافی در اختیار داشته باشند اما ۵ فرد بلند قد، به راحتی از سفرهای بلند مدت با این خودرو لذت خواهند برد. همچنین زاویه‌ی صندلی ردیف دوم، قابل تنظیم است. تانک ۵۰۰ استاندارد، فضای حمل بار  ۷۹۵ لیتر دارد.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *